Bestemte gebyrer er blevet uigennemsigtige og en uskik, mener Forbrugerrådet Tænk
Som forbruger har man tre muligheder, hvis man ikke er tilfreds med de gebyrer, der dukker op, forklarer Forbrugerrådet Tænk.
Det er svært for forbrugere at gennemskue, hvad man betaler for, når et ekstra beløb i form af et gebyr sniger sig ind på regningen.
Det er ligefrem en uskik, når virksomheder benytter sig af gebyrer, som først viser sig til sidst i købsprocessen. Det mener Uffe Krag, der er politisk chef hos Forbrugerrådet Tænk.
- Det skal være det, der bliver trukket på din konto, som står til en start. Det er det, du har forventningen om, at prisen er. Det andet slører bare, siger Uffe Krag til TV 2.
Amerikanske tendenser
I visse tilfælde kan det endda tendere til vildledende, når en forbruger bliver lokket med en lav pris, hvorefter det ene gebyr efter det andet får prisen i vejret, vurderer Uffe Krag.
Han fremhæver brancherne inden for flyrejser, koncerter og festivaler som nogen, der de senere år har benyttet sig af gebyrer, der først kommer senere i købsprocessen.
Hvad er reglerne for gebyrer?
En virksomhed kan normalt selv bestemme, hvilke gebyrer den vil opkræve hos sine forbrugere. Alle gebyrer skal dog være aftalt med forbrugeren.
For at et gebyr kan anses for aftalt, skal det fremgå tydeligt af aftalen med forbrugeren. Der gælder således et tydelighedskrav ved opkrævning af gebyrer.
Virksomheden skal gøre forbrugeren tydeligt opmærksom på den samlede pris for varen eller tjenesteydelsen inklusive gebyrer, første gang forbrugeren får prisen på varen eller tjenesteydelsen at vide.
Et gebyr må ikke være urimeligt højt i forhold til den ydelse, som gebyret dækker over. Størrelsen på et betalingsgebyr skal for eksempel svare til de rimelige omkostninger, der er forbundet med at modtage betalingen. Et urimeligt gebyr vil kunne tilsidesættes eller nedsættes.
Kilde: Forbrugerombudsmanden
- Vi har en fornemmelse af, at der over en årrække er sket en stigning i gebyrerne, siger han, men understreger samtidig, at forbrugerrådet ikke har data på området.
Det er ikke kun i Danmark, at der er fokus på uforudsete gebyrer. Ifølge The Wall Street Journal er gebyrer nemlig blevet mere udbredte i USA, som koster forbrugerne dyrt.
De mange gebyrer har for eksempel fået flere kunstnere til at opfordre fans til at købe billetter ved et fysisk billetkontor. På den måde undgår musikhungrende fans at betale et gebyr ved et onlinekøb.
Sager med returnering og abonnementer
Det er ikke nyt for Forbrugerombudsmanden, som er en uafhængig tilsynsmyndighed, at der kan være problemer med gebyrer.
De seneste år har Forbrugerombudsmanden nemlig oplevet problemer med, at forbrugere ikke er blevet oplyst om gebyrer i sager, der for eksempel handler om opsigelse af abonnementer, returnering af varer og aflysning af tjenesteydelser.
- Det er noget, forbrugeren skal gøres tydeligt opmærksom på, siger Sabrina Amtrup, der er fuldmægtig hos Forbrugerombudsmanden, til TV 2.
Det er i sidste ende Forbrugerombudsmanden, der håndhæver reglerne for gebyrer over for virksomhederne, og myndigheden har også tidligere rettet kritik mod for eksempel flybranchen.
Gebyr for refusion var ulovlig
Den politiske chef hos Forbrugerrådet Tænk fremhæver flyindustrien som en af de brancher, hvor forbrugeren kan ende med en væsentlig højere pris i indkøbskurven end først tilsigtet.
- Der kører man med meget lave billetpriser, hvor der efterfølgende bliver lagt gebyrer for alle mulige ting, siger Uffe Krag.
Men kan man ikke argumentere for, at det rent faktisk bliver gennemsigtigt, hvis man i sidste ende kan se, hvad gebyrerne går til?
- Argumentet holder delvist. Problemet er, når man begynder at tilføje gebyrer for noget, som man tænkte var en del af prisen i første omgang, siger han.
Forbrugerombudsmanden konkluderede i 2022, at det for eksempel er ulovligt, hvis man skal betale et gebyr for at få refunderet billetten til et aflyst fly, hvis det ikke fremgik klart og tydeligt ved købet.
- Gør formidlerne ikke det, er gebyrerne ulovlige, og forbrugerne har krav på at få deres penge retur, udtalte Christina Toftegaard Nielsen, der er forbrugerombudsmand, om afgørelsen.
Stemme med fødderne mod gebyrer
Hvis virksomhederne skal mærke, at man undrer sig eller er utilfreds med et bestemt gebyr, kan man som forbruger gøre tre ting, forklarer Uffe Krag fra Forbrugerrådet Tænk.
- Hvis man virkelig mener, at der er noget galt og ikke kører efter bogen, så kan man altid tage fat i den pågældende virksomhed og høre, hvad der foregår, næver han som første mulighed.
Men hvis det ikke er tilfredsstillende, så kan man kontakte Forbrugerombudsmanden, der derefter kan undersøge, om der er et problem, forklarer Uffe Krag.
- Og man kan også stemme med fødderne. Man kan lade være med at købe billetten, hvis man mener, at gebyret er for højt, siger Uffe Krag som sidste mulighed.